fbpx

Στο μυαλό και την ψυχή του εμπόρου

Σε μια ιστορική του ομιλία ο Simon Sinek το 2010 χαρτογράφησε με τον πιο επιδραστικό και διεισδυτικό τρόπο το πώς και το γιατί μια επιχείρηση διαφέρει από μια άλλη, στο βαθμό επίτευξης των στόχων της. Αυτή η ομιλία του, γνωστή και ως «Start with why», είναι η πυξίδα και ο οδηγός μας.

Αυτή μας έδωσε την ώθηση να κατανοήσουμε το πόσο σημαντικότερο είναι να σκεπτόμαστε ως έμποροι που θέλουν να ανοίξουν τα φτερά τους στον κόσμο του e-commerce κι όχι ως προγραμματιστές που θέλουν να αποκτήσουν πελάτες από τον κόσμο του εμπορίου. Η κατανόηση των θέλω και των αναγκών του πελάτη σου κάνει τη διαφορά. Όχι η προγραμματιστική γνώση. Αυτή την έχεις ή μπορείς να την αποκτήσεις, πολύ ευκολότερα.

Η αφορμή για αυτό το άρθρο

Πρόσφατα, σε ένα συνέδριο, κληθήκαμε να μιλήσουμε για το e-commerce. Η παρουσίαση εξελίχθηκε σε μια ζωντανή συζήτηση και κρίναμε καλό να μοιραστούμε μαζί σας την ουσία όσων συζητήθηκαν. Προφανώς από την πλευρά του e-commerce, αλλά ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ για τον έμπορο του σήμερα, που αποφασίζει να «έχει» ένα e-shop ή ενός επιχειρηματία που τρέχει ένα e-commerce business. Που είναι η διαφορά; Σε πολλά επίπεδα.

Ας τα δούμε:

Συναισθηματικά, ο έμπορος που έχει κι ένα e-shop, συνεχίζει να αισθάνεται περισσότερο το «πεζοδρόμιο» μπροστά από το μαγαζί του παρά τις πωλήσεις που γίνονται στην άλλη άκρη της χώρας. Πολύ λογικό μιας και οι φυσικοί δεσμοί με την τοπική κοινωνία και τις ανθρώπινες σχέσεις έχουν πολύ μεγαλύτερο ειδικό βάρος.

Αυτό το συναισθηματικό δέσιμο με τον τόπο και τον χρόνο νικάει την άυλη σχέση με τον απομακρυσμένο πελάτη. Κι ενώ μπορεί σε οικονομικό επίπεδο το «ψηφιακό» να δίνει πολύ περισσότερα στην επιχείρηση, το «φυσικό» τελικά, είναι αυτό που γεμίζει ικανοποίηση όλους τους εμπλεκόμενους της επιχείρησης. Από την κορυφή της, μέχρι την αποθήκη της.

Σε αυτές τις επιχειρήσεις, λειτουργικά η ομάδα δεν στήθηκε με τη λογική του e-commerce. Η επιλογή του προσωπικού γίνεται συνήθως με κύριο κριτήριο την επάρκειά του και τις ικανότητές του στη φυσική πώληση/λειτουργία της επιχείρησης. Κυρίως επειδή η εγκατεστημένη πεποίθηση είναι ότι το e-shop απαιτεί λιγότερες δεξιότητες που με τον α’ ή β΄ τρόπο μπορούν να καλυφθούν εκ των εν όντων. Το να βρεις έναν επικοινωνιακό πωλητή για τη φυσική πώληση, ήταν, είναι και παραμένει στοίχημα. Κι ενώ αυτό είναι σωστό, και συμβάλει στην ανάπτυξη του καταστήματος, η υποεκτίμηση των ικανοτήτων και δεξιοτήτων που πρέπει να έχει ένα άτομο που θα ταχθεί να «τρέχει» το e-shop είναι θεμελιώδες λάθος και περιορίζει την ανάπτυξη του μοντέλου.

Όσο και να προσπαθήσει ο έμπορος να εκπαιδεύσει το προσωπικό στις λειτουργίες του e-shop είναι νομοτελειακά αδύνατο να υποκαταστήσει τις ικανότητες και τις δεξιότητες ανθρώπων που όλο τους το βιογραφικό είναι «πάνω στο e-commerce».

Άρα, μιλάμε για συμβιβασμό στην μετριότητα.

Και τελικά, επειδή κανείς δεν μπορεί να φανταστεί τον όγκο και τις απαιτήσεις ενός λειτουργικού e-shop, αυτοί οι «φυσικοί» πωλητές καταλήγουν να απασχολούνται περισσότερο με το ψηφιακό και λιγότερο με το «φυσικό» για το οποίο και επελέγησαν. Δύο ζημιές, λοιπόν: Μία που ο λάθος άνθρωπος ασχολείται με μια εργασία που κατέχει ως πάρεργο και μια που αυτό το άτομο δεν μπορεί να ασχοληθεί με εργασίες που κατέχει (πωλήσεις, θέματα του καταστήματος, της αποθήκης κλπ).

Οικονομικά, πολλοί επιχειρηματίες «βλέποντας» τα νούμερα του e-shop να «τρέχουν», κατανοούν ότι πρέπει να επενδύσουν σε αυτό το «μονοπάτι». Και θέλουν να το ανεβάσουν. Έτσι, τους ενοχλεί να βλέπουν το προσωπικό να απασχολείται στο φυσικό κατάστημα και να μη δίνεται ικανός χρόνος για τη σωστή διαχείριση των παραγγελιών του e-shop.

Όλες αυτές οι αντίρροπες δυνάμεις μέσα στο μυαλό του επιχειρηματία, καταλήγουν να ενυπάρχουν στην καθημερινή λειτουργία του e-shop. Εκεί όμως που τα πράγματα είναι πιο καθαρά και διαχωρίζουν το «έχω e-shop» από το «τρέχω ένα e-commerce business» είναι το τεχνολογικό σκέλος. Ο διαχωρισμός είναι ορατός δια γυμνού οφθαλμού.

Ξεκινώντας από τις εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης, τη μη ΚΑΘΕΤΗ και ΠΛΗΡΗ διασύνδεση του ERP με το e-shop ή ακόμα και με την αδιανόητη για μια ψηφιακή επιχείρηση, αδυναμία παρακολούθησης της αποθήκης με τεχνικά μέσα real time. Ακούσαμε επιχειρηματίες να παραπονούνται πως επενδύουν marketing κονδύλια σε κωδικούς που δεν υπάρχουν σε stock στο κατάστημά τους. Αυτή η συνθήκη είναι μια αδρή γραμμή που διαχωρίζει τα δύο business models και που χαράζει ένα σκληρό σύνορο για το πού μπορεί να φτάσει μια επιχείρηση.

Η διαφορά στη λειτουργία ενός ηλεκτρονικού καταστήματος και στη λειτουργία μιας επιχείρησης ηλεκτρονικού εμπορίου είναι ότι τα δύο μοντέλα απαιτούν διαφορετικές εταιρικές δομές, καθώς η τελευταία περιλαμβάνει ένα πιο σύνθετο και ολοκληρωμένο σύνολο λειτουργιών.

Αυτό που δεν πρέπει να μας διαφεύγει είναι ότι ΟΛΕΣ αυτές οι λειτουργίες ξεκινούν από το βαθμό υιοθέτησης της ψηφιακής κουλτούρας από τον ίδιο τον επιχειρηματία.

Εδώ είναι μερικές από τις κύριες απειλές που αντιμετωπίζει η μέση εμπορική επιχείρηση που «ανοίχθηκε» στον ψηφιακό κόσμο, χωρίς να αλλάξει η κουλτούρα του επιχειρηματία:

Αδυναμία να σταθούν απέναντι στο ανταγωνισμό: Με την αυξανόμενη υιοθέτηση ψηφιακών τεχνολογιών από άλλες επιχειρήσεις, μια μη φιλική προς την ψηφιακή τεχνολογία εταιρεία μπορεί να δυσκολευτεί να τις ανταγωνιστεί. Οι πελάτες αναζητούν όλο και περισσότερο ψηφιακές λύσεις και οι εταιρείες που δεν τις παρέχουν ενδέχεται να χάσουν μερίδιο αγοράς από ανταγωνιστές που είναι σε θέση να προσφέρουν μια πιο βολική και αποτελεσματική εμπειρία χρήστη.

Λειτουργίες: Ένα ηλεκτρονικό κατάστημα μπορεί να απαιτεί μόνο βασικές λειτουργίες όπως διαχείριση αποθεμάτων, επεξεργασία παραγγελιών και εξυπηρέτηση πελατών. Αντίθετα, μια επιχείρηση ηλεκτρονικού εμπορίου μπορεί να απαιτεί πιο σύνθετες λειτουργίες, όπως διαχείριση αλυσίδας εφοδιασμού, επεξεργασία πληρωμών και μάρκετινγκ. Αυτό απαιτεί μια πιο εξελιγμένη οργανωτική δομή με ειδικές ομάδες για τη διαχείριση κάθε πτυχής της επιχείρησης.

«Αντίσταση» εργαζομένων: Οι εργαζόμενοι που δεν είναι εξοικειωμένοι με τη χρήση ψηφιακών τεχνολογιών ενδέχεται να αντισταθούν στη μετάβαση σε μια πιο ψηφιακή κουλτούρα, κίνηση η οποία θα μπορούσε να επιβραδύνει την υιοθέτηση νέων τεχνολογιών και να εμποδίσει την ικανότητα της εταιρείας να συμβαδίσει με τους ανταγωνιστές της.

Περιορισμοί κόστους και χρόνου: Τέλος, η μετάβαση σε μια πιο ψηφιακή κουλτούρα μπορεί να είναι δαπανηρή και χρονοβόρα. Μια λιγότερο «ψηφιακή» οπτική ενδέχεται να μην επενδύει/απελευθερώνει τους πόρους ή την τεχνογνωσία για να πραγματοποιήσει αυτή τη μετάβαση γρήγορα ή αποτελεσματικά, γεγονός που θα μπορούσε να εμποδίσει περαιτέρω την ικανότητά της να ανταγωνιστεί και να παραμείνει σχετική στην αγορά.

Πώς γίνεται η μετάβαση από το e-shop στο e-commerce business;

Όλα τα παραπάνω βρίσκουν την απάντησή τους στο μοντέλο υπηρεσιών μας. Μέσω αυτού συμβάλουμε στην αντιμετώπιση 3 βασικών αναγκών κάθε επιχειρηματία που δραστηριοποιείται στο λιανεμπόριο.

Ηρεμία μυαλού: Ο επιχειρηματίας παύει να ασχολείται με όλα όσα του «καίνε» τον πολύτιμο χρόνο του. Είναι αντιπαραγωγικό το να καλείται ο έμπορος να γίνει προγραμματιστής, διαφημιστής ή και courier. Έκαστος εφ’ ω ετάχθη.

Πλήρης έλεγχος και διαφάνεια: Παρέχουμε πρόσβαση σε μια σουίτα παρακολούθησης, το BI Dashboard, που «διαβάζει» και αναλύει κάθε πτυχή της ψηφιακής επιχείρησης real time για κάθε δράση, για να μπορεί ο επιχειρηματίας να λαμβάνει αποφάσεις βασισμένες σε πραγματικά στοιχεία με το πάτημα ενός κουμπιού.

Επικαιροποιημένη Πλατφόρμα e-shop: Παρέχουμε την πλατφόρμα του ηλεκτρονικού καταστήματος προσαρμοσμένη 100% πάνω στις ανάγκες της επιχείρησής σας, καθώς και τις διαρκείς αναβαθμίσεις και υιοθέτηση κάθε τεχνολογικής εξέλιξης που να εξασφαλίζει στην ψηφιακή επιχείρηση τη διατήρησή της στον τεχνολογικό «αφρό», χωρίς κανένα κόστος. Έτσι, ο επιχειρηματίας μπορεί να σχεδιάζει το αύριο της επιχείρησής του χωρίς να τον προβληματίζει το κόστος των αναβαθμίσεων.

Επίλογος

Συνοπτικά, ενώ ένα e-shop είναι ένα απλούστερο επιχειρηματικό μοντέλο που απαιτεί λιγότερους οικονομικούς πόρους, είναι αδηφάγο για κάθε άλλο είδος πόρων (χρόνου, προσωπικού κλπ). Μια επιχείρηση ηλεκτρονικού εμπορίου είναι μια πιο σύνθετη και ολοκληρωμένη λειτουργία που απαιτεί μια πιο εξελιγμένη οργανωτική δομή με αφοσιωμένες ομάδες για τη διαχείριση διαφόρων πτυχών της επιχείρησης. Αυτές τις ομάδες παρέχει το μοντέλο μας, επιτρέποντας μια ομαλή μετάβαση του επιχειρηματία σε μια πιο e-business κουλτούρα.

 

Επιτρέψτε μας να είμαστε οι συνοδοιπόροι σας σε αυτό το ταξίδι. Για συστάσεις μη διστάσετε να τις αναζητήσετε. Οι επιχειρηματίες που μας έχουν εμπιστευθεί είναι οι καλύτεροι «πρεσβευτές» μας.

Επικοινωνήστε μαζί μας στο 24310 31044 ή στο info@plushost.gr και ζητήστε μας να σας παρουσιάσουμε το μοντέλο μας και τα οφέλη του για εσάς προσωπικά και την επιχείρησή σας.

Προτείνουμε να διαβάσεις κι αυτά τα άρθρα:

Επικοινωνήστε μαζί μας