Γράφει ο Θανάσης Καμέας, e-commerce expert
Ένα checkout που «κολλάει», ένας πελάτης που παραπονιέται, ένας συνεργάτης που (για άλλη μια φορά) σε απογοητεύει, ένα ERP που κάνει του κεφαλιού του, ένα Analytics που σου μοιάζει να μιλάει «Κινέζικα», ένα marketing plan που ρουφάει λεφτά χωρίς να φέρνει αποτελέσματα…
Η καθημερινότητα ενός ιδιοκτήτη eShop δεν ξεκινάει με ένα ανέμελο «Καλημέρα» αλλά με πολλά και γνώριμα προβλήματα. Συστήνεσαι ως έμπορος ή επιχειρηματίας, αλλά στην πραγματικότητα κουβαλάς πολλούς ρόλους. Είσαι λίγο τεχνικός, λίγο marketer, λίγο αποθηκάριος, λίγο λογιστής και σχεδόν πάντα… πυροσβέστης. Σβήνεις φωτιές καθημερινά, τρέχοντας από πρόβλημα σε πρόβλημα. Και μέσα στον θόρυβο των emails, των παραγγελιών και των παραπόνων, χάνεται κάπου εκεί ο αρχικός σου σκοπός.
Ξεχνάς γιατί ξεκίνησες.
Όλα αυτά τα προβλήματα είναι αληθινά αλλά δεν είναι ανίκητα. Πρέπει πρώτα να τα αναγνωρίσεις, να τα κοιτάξεις κατάματα και να αρχίσεις να χτίζεις τις λύσεις που θα σε φέρουν ξανά κοντά στον σκοπό με τον οποίο ξεκίνησες.
Ας δούμε ένα-ένα τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ιδιοκτήτες ηλεκτρονικών καταστημάτων και πώς μπορείς να τα ξεπεράσεις, για να μη χάνεις ευρώ, χρόνο κι ενέργεια:
#1 Το eShop σου είναι αργό και χάνεις πωλήσεις.
Χάνεις πελάτες πριν καν σε γνωρίσουν
Το eShop σου είναι αργό;
Κάθε δευτερόλεπτο που αργεί να φορτώσει το e-shop σου είναι ένας πελάτης που φεύγει, μια παραγγελία που χάνεται, ένα όνειρο που ξεθωριάζει.
Μην αφήνεις την τεχνολογία να σκοτώνει τις πωλήσεις σου
✔️ Κάνε audit ταχύτητας και καθάρισε το site από περιττά scripts και plugins.
✔️ Επένδυσε σε σωστό hosting (όχι το φθηνότερο, αλλά το πιο αξιόπιστο).
✔️ Βελτιστοποίησε εικόνες και κώδικα για άμεση φόρτωση.
Φτιάξε το σήμερα πριν σε αφήσουν οι πελάτες σου αύριο…
#2 Έλλειψη εμπιστοσύνης στους συνεργάτες σου.
Δουλεύεις μόνος, ενώ θα έπρεπε να έχεις ομάδα.
Πόσες φορές ένιωσες ότι δουλεύεις με ανθρώπους που δεν καταλαβαίνουν το όραμά σου;
Η έλλειψη εμπιστοσύνης στους συνεργάτες σου είναι σαν να τρέχεις με χειρόφρενο.
✔️ Διάλεξε συνεργάτες με αποδείξεις (case studies, πετυχημένα έργα).
✔️ Ζήτησε ξεκάθαρες συμβάσεις, διαφάνεια και μετρήσιμα αποτελέσματα.
✔️ Κράτα ανοιχτή, συχνή επικοινωνία. Οι καλές σχέσεις χτίζονται, δεν «αγοράζονται».
Χτίσε την ομάδα που θα σε στηρίξει στα δύσκολα. Μόνο έτσι θα πετάξεις!
#3 Αντιμετωπίζεις συνεχώς τεχνικά προβλήματα και χάνεις πωλήσεις.
Το eShop σου καταρρέει στα μάτια των πελατών.
Το checkout κολλάει, οι παραγγελίες μπερδεύονται, οι πελάτες φεύγουν θυμωμένοι.
Τα τεχνικά προβλήματα δεν είναι απλώς bugs. Είναι χαμένες ζωές, χαμένα χαμόγελα, χαμένα λεφτά.
✔️ Κάνε προληπτικό τεχνικό έλεγχο κάθε μήνα (όχι μόνο όταν «σπάσει» κάτι).
✔️ Επένδυσε σε έμπειρο development team με συνεχή υποστήριξη.
✔️ Χρησιμοποίησε monitoring εργαλεία για άμεση ειδοποίηση σε βλάβες.
Σταμάτα να σβήνεις φωτιές. Χτίσε γερά θεμέλια.
#4 Δεν έχεις τεχνική υποστήριξη.
Όταν το eShop «πέφτει», δεν υπάρχει κανείς να σε βοηθήσει
Το eShop σου είναι ανοιχτό 24/7.
Η τεχνική υποστήριξη σου; Απούσα!
Μην αφήνεις την επιχείρησή σου εκτεθειμένη.
✔️ Διάλεξε πακέτο υποστήριξης 24/7, όχι «μόνο ώρες γραφείου».
✔️ Δημιούργησε SOPs (Standard Operating Procedures) για άμεση αντίδραση.
✔️ Έχε backup plan για κρίσιμες περιόδους (π.χ. Black Friday, εορτές).
Χτίσε μια γραμμή άμυνας που δουλεύει όταν εσύ κοιμάσαι.
#5 Το eShop σου δεν εμφανίζεται ψηλά στις αναζητήσεις στη Google.
Νιώθεις σαν να άνοιξες ένα μαγαζί σε έρημο δρόμο.
Έχεις το καλύτερο προϊόν, αλλά κανείς δεν σε βλέπει;
Αν το eShop σου δεν εμφανίζεται ψηλά στα οργανικά αποτελέσματα στη Google, είναι σαν να μην υπάρχει.
✔️ Κάνε στρατηγικό SEO audit (τεχνικό, on-page και off-page).
✔️ Δημιούργησε ποιοτικό περιεχόμενο που απαντά στις ανάγκες των πελατών σου.
✔️ Χτίσε backlinks από ποιοτικά sites, όχι απλά «όσα περισσότερα».
Γίνε το πρώτο αποτέλεσμα που βλέπουν οι πελάτες σου. Μην μένεις στο σκοτάδι.
#6 Το Marketing δεν φέρνει τις πωλήσεις που επιθυμείς.
Διαφημίζεσαι, πληρώνεις αλλά το ταμείο άδειο.
Ρίχνεις χρήματα σε διαφημίσεις, κάνεις stories, τρέχεις καμπάνιες… και το ταμείο μένει άδειο.
Το marketing χωρίς στρατηγική είναι σαν να πετάς λεφτά από το παράθυρο.
✔️ Σύνδεσε τη διαφήμιση με στρατηγική nurturing (π.χ. email flows, remarketing).
✔️ Εστίασε στο conversion rate, όχι μόνο στο traffic.
✔️ Μην επενδύεις παντού. Διάλεξε τα κανάλια που πραγματικά αποδίδουν.
Ώρα να βάλεις το marketing σου να δουλεύει για σένα.
#7 Δεν βλέπεις ξεκάθαρα στατιστικά και δεδομένα.
Περπατάς στα τυφλά, χωρίς πυξίδα.
Πώς παίρνεις αποφάσεις αν δεν ξέρεις τι δουλεύει και τι όχι;
Τα δεδομένα είναι ο χάρτης σου. Χωρίς αυτά, περπατάς στα τυφλά.
✔️ Εγκατάστησε ολοκληρωμένα εργαλεία analytics (GA4, Hotjar, custom dashboards).
✔️ Δες KPI’s που μετράνε (π.χ. CAC, CLV, conversion rates), όχι vanity metrics.
✔️ Κάνε εβδομαδιαία ανασκόπηση. Τα δεδομένα είναι χρήσιμα μόνο αν τα παρακολουθείς.
Μάθε τι φέρνει κέρδος και τι σου τρώει χρήμα.
#8 Δεν έχεις αυτοματισμούς για να σου εξοικονομούν χρόνο και χρήμα.
Αφιερώνεις τη μέρα σου σε ενέργειες που δεν χρειάζεται να γίνονται χειροκίνητα.
Τρέχεις συνέχεια για μικροδουλειές που σε εξουθενώνουν;
Οι αυτοματισμοί είναι το μυστικό για να κερδίσεις πίσω τον χρόνο και την ενέργειά σου.
✔️ Ρύθμισε αυτοματοποιημένα email sequences (καλάθι εγκατάλειψης, follow-ups).
✔️ Σύνδεσε ERP, CRM και eShop για αυτόματη ενημέρωση stock & τιμών.
✔️ Χρησιμοποίησε εργαλεία διαχείρισης εργασιών (π.χ. Asana, Trello) για την ομάδα.
Ξεκίνα να ζεις ξανά όχι μόνο να δουλεύεις.
#9 Το e-shop σου δεν υποστηρίζει διασυνδέσεις με εργαλεία και υπηρεσίες που χρειάζεσαι.
Τα συστήματα στο e-shop σου, μιλάνε διαφορετικές γλώσσες.
ERP, CRM, αποθέματα, τιμές… όλα μπερδεμένα;
Χωρίς σωστή διασύνδεση, το eShop σου είναι ένα πάζλ με κομμάτια που δεν κουμπώνουν.
✔️ Επίλεξε πλατφόρμα που υποστηρίζει native integrations (ή APIs).
✔️ Χρησιμοποίησε middleware εργαλεία (π.χ. Zapier, Make) όπου χρειάζεται.
✔️ Κάνε τεστ σε όλη τη ροή παραγγελίας για να εντοπίσεις «σπασμένα» σημεία.
Φτιάξε τη βάση που θα σε απογειώσει.
#10 H εμπειρία χρήστη είναι φτωχή και οι πελάτες δεν επιστρέφουν.
Ο πελάτης εξαναγκάζεται να εγκαταλείψει το e-shop σου.
Ο πελάτης σου μπαίνει, μπερδεύεται, κουράζεται, φεύγει.
Η εμπειρία χρήστη δεν είναι απλά design. Είναι το χαμόγελο, η άνεση, η ασφάλεια.
✔️ Απλοποίησε την πλοήγηση και το checkout flow.
✔️ Πρόσθεσε real-time chat ή άμεση υποστήριξη για ερωτήσεις.
✔️ Δώσε εξατομικευμένες προτάσεις προϊόντων για να νιώσει «μοναδικός» ο πελάτης.
Φτιάξε μια εμπειρία που να κάνει τον πελάτη να επιστρέφει ξανά και ξανά.
#11 Δεν έχεις γέφυρα διασύνδεσης με το ERP ή έχεις και είναι προβληματική.
Η καρδιά της επιχείρησης χτυπάει λάθος.
Το ERP σου υποτίθεται ότι θα σου έκανε τη ζωή πιο εύκολη.
Αντί γι’ αυτό, σε γεμίζει λάθη και πονοκέφαλο.
✔️ Κάνε αρχικό audit στις διασυνδέσεις του ERP με το eShop.
✔️ Εκπαίδευσε την ομάδα σου ώστε να αξιοποιεί σωστά τα εργαλεία.
✔️ Ζήτησε υποστήριξη από ειδικούς για προσαρμογές & βελτιώσεις.
Διόρθωσε την καρδιά της επιχείρησής σου πριν σου σταματήσει τον παλμό.
#12 Δεν έχεις καθοδήγηση για το τι πρέπει να κάνεις.
Αντιγράφεις ό,τι βλέπεις από τον ανταγωνισμό και ίσως να πηγαίνεις για μετωπική σύγκρουση στον τοίχο.
Νιώθεις μόνος στο δάσος του eCommerce; Χωρίς καθοδήγηση, κάθε βήμα είναι ρίσκο.
✔️ Συνεργάσου με eCommerce strategist που κατανοεί το industry σου.
✔️ Χτίσε μακροχρόνιο πλάνο (όχι μόνο «τι θα κάνω σήμερα»).
✔️ Κράτα περιοδικά meetings ανασκόπησης για να ελέγχεις την πορεία.
Βρες κάποιον που θα σε πιάσει από το χέρι και θα σου δείξει τον δρόμο.
#+1 Τρέχεις όλες τις διαδικασίες εσύ και δεν έχεις χρόνο για σένα.
Το eShop σου έγινε φυλακή αντί για καταφύγιο.
Δουλεύεις 24/7. Στο τέλος της ημέρας, δεν περισσεύει τίποτα ούτε ενέργεια, ούτε χαρά.
Η επιχείρησή σου δεν πρέπει να είναι φυλακή.
✔️ Δώσε προτεραιότητα στο delegation (μάθε να εμπιστεύεσαι την ομάδα).
✔️ Χτίσε αυτοματισμούς και SOPs ώστε να μην «τρέχεις» παντού.
✔️ Θέσε όρια στον χρόνο σου. Ένα υγιές μυαλό χτίζει κερδοφόρο eShop.
Φτιάξε μια ζωή, όχι μόνο ένα eShop.
Όλα αυτά τα προβλήματα μοιάζουν με ένα τεράστιο βουνό αλλά δεν είναι εδώ για να σε νικήσουν. Είναι εδώ για να σε δυναμώσουν. Κάθε εμπόδιο κρύβει μια λύση και κάθε λύση σε φέρνει ένα βήμα πιο κοντά στην επιτυχία.
Σήμερα έκανες το πιο δύσκολο. Τόλμησες να δεις την αλήθεια κατάματα.
Από εδώ κι έπειτα, υπάρχει δρόμος. Κι αν το επιθυμείς, είμαι εδώ για να τον περπατήσουμε μαζί!